Bilbranschens stora utmaningar

Bilbranschens stora utmaningar

Mer pålästa konsumenter, för litet antal batterier och laddstolpar samt självkörande bilar. Det är inslag som definitivt beskriver bilbranschens utmaningar i den närmsta framtiden. Utvecklingen går i rask takt, men frågan är om en gigantisk sektor som fordonsbranschen klarar av en så pass snabb digital omställning?

Låt oss titta lite närmare på bilbranschens svåra utmaningar. Vilka är de och vad krävs av branschaktörerna? Fortsätt gärna läsa så får du svaren.

Nytänkande – ett krav

Biltillverkare och bilföretag som existerat i evighet har egentligen inga fördelar inför framtiden. Åtminstone inte när det gäller filosofi, koncept och kompetens. Det krävs ett nytänkande oavsett om det rör sig om en stor jätte som verkat i sekler eller en ny gröngöling i branschen. Kort och gott handlar utmaningarna om att lyckas med skiftet från det som tillhör det gamla till vad som är det nya. För etablerade företag som har en invand kompetens och ett anammat koncept kan skiftet bli en riktigt svår utmaning. Ett exempel är biljätten GM (General Motors) som tvingats till stora neddragningar på slutet. Företaget har stängt flera fabriker, vilket lett till att många blivit av med jobbet. Det är en riktigt tuff utmaning som ingår i GMs visioner och mål inför framtidens fokus på elbilar och självkörande fordon. Investeringar på olika plan är ett måste för att kunna genomföra skiftet. Eftersom GM (liksom flera andra amerikanska bilföretag) väntat med att haka på den nya tekniken inom elektrifiering och bränslesnåla fordon kostar det dock mer.

Det säljs elbilar i större utsträckning än vanliga nya bilar. Fler konsumenter väljer det ”gröna alternativet” som ett steg i samhällets väg mot en mer hållbar vardag. Men frågan är om branschen verkligen hunnit med den snabba utvecklingen av elbilar på alla plan? Mycket tyder på att det kommer uppstå ett slags kaos inom en snar framtid på grund av bristen på batterier och laddstolpar. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med resurser för att elektrifieringen ska bli effektiv fullt ut.

Framtidens bilar är det stora snacket på bilmässorna runt om i världen just nu. Volvo Cars har valt att fokusera på sin vision om och sitt koncept för framtiden istället för att visa upp en fysisk bil på plats i bilhallen. Företaget har alltså lagt pengar och resurser på att presentera hur de tänker på framtiden och hur Volvos bilar kommer att användas på ett nytt och innovativt sätt. Självkörande bilar kommer enligt Volvo att vinna kunder från inrikesflyget inom en femtonårsperiod.

0 Kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*